February 2, 2000
Titan A.E. (2000) **
Directed by Don Bluth and Gary Goldman. With the voices of Matt Damon, Drew Barrymore and Bill Pullman. It would be fair to say that this animated sci-fi adventure pic isn't nowhere as good as the unfairly maligned "Star Wars: Episode 1 - The Phantom Menace" (1999). But since it doesn’t carry the baggage of the insanely inflated expectations that have wounded the George Lucas epic, maybe the audiences will appreciate it for what it really is - a nice, average, little adventure movie about evil aliens trying to exterminate the human race.
American Psycho (2000) **
Drame de Mary Harron. Avec Christian Bale, Reese Whitherspoon, Samantha Mathis, Chloe Sevigny et Willem Dafoe. Bien qu’elle soit une féministe pure et dure, la cinéaste américaine Mary Harron (I Shot Andy Warhol) adorait tellement l’infâme roman misogène de Bret Easton Ellis, “American Psycho”, qu’elle a décidé d’en faire une adaptation cinématographique. Résultat: une oeuvre violente et choquante, mais diablement efficace, réalisé d’une main de maître. Pourtant, le féminisme radical et la misogénie extrême y produisent un effet plutôt attendu - la folie meurtrieure de Patrick Bateman (Christian Bale, superbe), jeune courtier de Wall Street le jour et insatiable tueur en série la nuit, devient une simple métaphore du capitalisme reaganien de la fin des années 80.
Autumn In New York (2000) **
Directed by Joan Chen. With Richard Gere, Winona Ryder and Jill Henessy. A great melodrama in the best tradition of Douglas Sirk or Irving Rapper. Unabashedly old-fashioned, the film has everything: a great romance, a dying woman, a long lost child, and a worthless man who finds redemption. Ryder gives a riveting, quirky and totally unexpected performance.
Best In Show (2000) **
Directed by Christopher Guest. With Christopher Guest, Parker Posey, Eugene Levy. A fairly amusing mockumentary, poking fun at the American culture in general and dog shows in particular. Unfortunately, since every single character is a certifiable weirdo, the movie lacks a “normal” reference point that would allow all this craziness to stand out in relief. And it doesn’t help that dogs shows are an awfully easy target for satire.
The Big Kahuna (2000) **
Drame de John Swanbeck. Avec Kevin Spacey, Danny DeVito et Peter Facinelli. Réalisé par John Swanbeck, The Big Kahuna est un film dont l’action se déroule presque entièrement dans une chambre d’hôtel. On est à Wichita, au Kansas. Trois vendeurs de lubrifiants, Larry (Kevin Spacey), Phil (Danny DeVito) et leurs jeune apprenti, Bob (Peter Facinelli) sont à la recherche d’un riche client. Leur cible principale est le président d'une grande société - il le surnoment “The Big Kahuna” (d’où le titre). Malheureusement, “Big Kahuna” reste introuvable. Larry et Phil sont désesperés lorsqu’ils découvrent que leurs jeune collegue parlait avec “Big Kahuna” pendant toute la nuit... Mais malheuresement, ils ne discutaient pas des lubrifiants, mais de... religion.
Bless The Child (2000) **
Directed by Chuck Russell. With Kim Basinger, Jimmy Smits and Rufus Sewell. Quite a rarity - a deeply religious action/horror movie, which takes itself very seriously. It’s a story of a Christ-like little girl who can heal the sick and resurrect the dead. We actually see God’s angels fighting against the Devil and his cohorts. It might be the only action flick where praying nuns are the decisive factor during the final battle. It’s totally ridiculous, of course, but in a very entertaining way.
Boiler Room (2000) **
Directed by Ben Younger . With Giovanni Ribisi, Ben Affleck and Nia Long. Take a pound of Glengarry Glen Ross. Add two cups of Wall Street. Mix it with a spoonful of The Firm. Stir. While cooking, sprinkle it with an ounce of In The Company Of Men. And if it’s still too sweet, add a dash of Fight Club. The result will be Boiler Room, a fascinating piece of post-modernist cinematic cookery, set in the offices of a Long Island brokerage firm full of hyper-agressive stockjocks getting off on the andrenaline rush, the silver-tongue lingo and the ego boost of finagling hard sales for outrageos commissions.
Tout d’abord, il faut remarquer que cette première réalisation de Ben Younger est une oeuvre réussie, engageante et très amusante. Le seul problème (assez mineur, d’ailleurs): Boiler Room imite d’un peu trop près certains récents succès du cinéma hollywoodien, tel que Glengarry Glen Ross, Wall Street, The Firm, In The Company of Men et Fight Club. Encore un fois, on nous présente des vendeurs qui ferait tout pour tricher leurs clients, des jeunes Turks assoifés d’argent, et des agents du FBI qui font des enquêtes sur les pratique illégaux d’une companie douteuse. On voit aussi beaucoup de discrimination à l’égard des femmes, des bagarres violentes entre les hommes frustrés - bref, on assiste à une véritable récapitulation des thèmes préférés du cinéma actuelle. On dirait presqu’une célébration du machisme yankee...
Tout d’abord, il faut remarquer que cette première réalisation de Ben Younger est une oeuvre réussie, engageante et très amusante. Le seul problème (assez mineur, d’ailleurs): Boiler Room imite d’un peu trop près certains récents succès du cinéma hollywoodien, tel que Glengarry Glen Ross, Wall Street, The Firm, In The Company of Men et Fight Club. Encore un fois, on nous présente des vendeurs qui ferait tout pour tricher leurs clients, des jeunes Turks assoifés d’argent, et des agents du FBI qui font des enquêtes sur les pratique illégaux d’une companie douteuse. On voit aussi beaucoup de discrimination à l’égard des femmes, des bagarres violentes entre les hommes frustrés - bref, on assiste à une véritable récapitulation des thèmes préférés du cinéma actuelle. On dirait presqu’une célébration du machisme yankee...
The Crew (2000) **
Directed by Michael Dinner. With Richard Dreyfuss, Burt Reynolds and Dan Hedaya. There’ve been far too many mob comedies lately, but this one is more amusing than most. It’s about four retired wiseguys enjoying their last years under the Florida sun, pretending to kill people, chasing after “broads” and annoying a lot of people. Fortunately, there are no “let’s rob our last bank for the old-time sake” heists, just plenty of enjoyable - if familiar - comic mayhem.
Drowning Mona (2000) **
Comédie de Nick Gomez. Avec Bette Midler, Danny DeVito, Neve Campbell. Mona (Bette Midler), une femme absolument détestable, haït par tous les habitants d’une petite ville américaine, vient de périr dans un accident de voiture. Mais était-ce vraiment un accident? Le chef de police (Danny DeVito) mène une enquête et bientôt, le principal suspect s’avère être... le petit-ami de sa fille chérie (Neve Campbell). Il serait superflu de tenter de résumer plus loin un film dont l’intérêt principal répose non pas sur l’intrigue, mais plutôt sur une galerie de personnages colorés et excentriques. C’est qui épate (et fait parfois hurler de rire), dans “Drowning Mona” , c’est la férocité avec laquelle le réalisateur Nick Gomez (New Jersey Drive) et le scénariste Peter Steinfeld croquent dans leurs personnages.
The Family Man (2000) **
Directed by Brett Ratner. With Nicholas Cage, Tea Leoni, Don Cheadle. A male version of Me Myself I. Once again, a professionally successful bachelor discovers the joys of family life in some kind of “what if” alternate universe. Cage and Leoni are quite good, but Hollywood should probably try filming an original script for a change, instead of constantly beating the same tired high-concept ideas to death.
Gladiator (2000) **
Historically inaccurate, but often exciting film about a gladiator who plots against the Roman Emperor. An undeserved winner of an Oscar for Best Picture.
Gone In 60 Seconds (2000) **
Directed by Dominic Sena. With Nicolas Cage, Angelina Jolie and Giovanni Ribisi. Another one of Jerry Bruckheimer’s “Wham, bam, thank you, film editor” high-octane action flicks, where the takes are short, the montage is frantic, the gestures are cool, and the story makes absolutely no sense. It’s about a bunch of car thieves (led by Cage and Jolie) who MUST steal 50 cars in 40-something hours, or Cage’s kid brother (Ribisi) will get shot. But two sneaky cops are on their tail and the chase is on.
Gossip (2000) **
Directed by Davis Guggenheim. With James Mardsen, Lena Headey and Eric Bogosian. Just like real gossip, this film is a guilty pleasure of sorts - perverse, but very entertaining. It’s all about three college students spreading a rumor about one of their friends. Seemingly innocent at first, the gossip gradually takes on a life of its own, leading to arrests and murders. The film’s only drawback is the conclusion - ridiculously contrived and very unimaginative.
How The Grinch Stole Christmas (2000) **
Directed by Ron Howard. With Jim Carrey, Christine Baranski, Molly Shannon. Welcome to Whoville, a wretched, totalitarian little town where everybody looks, talks and thinks alike, and where everybody has to love Christmas, or else... Only one man is brave enough to challenge this souless conformity - the Grinch, a brave individualist staunchly defending personal freedom, who refuses to toe the line and maintains a healthy dose of skepticism towards that horribly commercialized holiday. He might be a tad cynical (his daily schedule include such tasks as “wallow in self-pity” and “solve world hunger - tell no one”), but he’s the only reason to watch this otherwise mediocre adaptation of the famous Dr Seuss’s story. Unfortunately, even the Grinch ultimately surrenders his values and joins the collectivist society - giving this political allegory a very tragic ending.
The Patriot (2000) **
Directed by Roland Emmerich. With Mel Gibson, Tom Wilkinson and Chris Cooper. Gibson is back at his favorite pastime - slaughtering Brits - only this time he’s wearing pants and has a cool Cherokee tomahawk. He plays a reluctant American revolutionary, who at first isn’t too thrilled to trade one tyrant in London for thousands of tyrants at home - but after the Anglos kill his son, it’s “hasta la vista, King Georgie”. Nice battle scenes and lots of close-ups of teary-eyed little girls hugging their daddies.
Pitch Black (2000) **
Remember that sexy blonde who slept with Ally Sheedy in High Art? Well, she’s back in a Sigourney Weaver role as a tough-as-nails spaceship commander stranded on a hostile planet full of ferocious aliens. Not particularly scary, but campy in a healthy sort of way, this sci-fi/horror film is quite interesting for its cinematography.
Film de science-fiction de David Twohy. Avec Radha Mitchell, Vin Diesel et Cole Hauser. Pitch Black offre un mélange - plutôt réussi, d’ailleurs - de la science-fiction et de l’horreur. L’action du film se déroule sur une planète lointaine habitée par des créatures feroces. Mais voilà qu’un vaisseau spacial s’y écrase. Son équipage et ses passagers (dont un prisonnier très dangereux) essayent de s’en sortir. Malheureusement, une fois que tout les trois soleils sont éclipsés par une gigantesque planète voisine, la noirceur total (d’où le titre) fait resortir dehors des innombrables monstres affreux qui vivent dans les passages souterrains. Le film ressemble beaucoup à un jeu video extrêmement violent, avec des monstres qui poursuivent nos héros, les tuant sans merci. Il y a une bonne dizaine d’humains au début du film. Essayez de déviner combien il en restera à la fin...
Film de science-fiction de David Twohy. Avec Radha Mitchell, Vin Diesel et Cole Hauser. Pitch Black offre un mélange - plutôt réussi, d’ailleurs - de la science-fiction et de l’horreur. L’action du film se déroule sur une planète lointaine habitée par des créatures feroces. Mais voilà qu’un vaisseau spacial s’y écrase. Son équipage et ses passagers (dont un prisonnier très dangereux) essayent de s’en sortir. Malheureusement, une fois que tout les trois soleils sont éclipsés par une gigantesque planète voisine, la noirceur total (d’où le titre) fait resortir dehors des innombrables monstres affreux qui vivent dans les passages souterrains. Le film ressemble beaucoup à un jeu video extrêmement violent, avec des monstres qui poursuivent nos héros, les tuant sans merci. Il y a une bonne dizaine d’humains au début du film. Essayez de déviner combien il en restera à la fin...
Romeo Must Die (2000) **
Film d’action d’Andrzej Bartkowiak. Avec Jet Li, Aaliyah, Delroy Lindo, Isaiah Washington et Françoise Yip. Le fils d’un méchant gangster chinois tombe amoureux de la fille d’un méchant gangster noir. Les scènes de combats kung-fu (assez nombreuses, heureusement) constituent l’intêret principal de cet adaptation très libre de “Romeo et Juliette”, dont l’action se déroule à San Francisco. La choreographie des arts martiaux (signée par le grand Corey Yuen, l’auteur du célebre “Fong Sai Yuk” et “Women on the Run”) est impeccable. Ces scènes sont d’ailleurs filmés d’une manière extrêmement inventive (on voit même des plans en rayons X). Toutefois, le rythme du montage est parfois trop exagéré - un défaut très courant chez les films d’action américains d’aujourd’hui.
Rugrats In Paris: The Movie (2000) **
Directed by Stig Bergqvist and Paul Demeyer. With the voices of E.G.Daily, Tara Charendoff and Cheryl Chase. The Rugrats monsters are heading for France and the City of Lights will never be the same. Any kidpic that simutaneously spoofs The Godfather (complete with a hobby-horse head in the bed), Lady And The Tramp, King Kong and the paintings by Katsushika Hokusai, can’t be all bad. Especially when it’s loaded with good gags, and characters named Coco La Bouche, Lil DeVille and Stu Pickles.
Saving Grace (2000) **
Directed by Nigel Cole. With Brenda Blethyn, Craig Ferguson, Tcheky Karyo. Who knew that growing pot could be so much fun? Blethyn plays a sweet old lady in a small English town who decides to pay off her late husband’s huge debts by becoming a hemp farmer. All her neighbors (including the cops!) quickly learn about her new hobby, but since this is a British comedy, everybody is way too excentric to worry about the law and such. Hilarious and sweet.
Sugar Town (2000) **
Comédie d'Allison Anders et Kurt Voss. Avec Michael De Barres, John Taylor, Beverly D`Angelo, Ally Sheedy, Rosanna Arquette. Cette comédie douce-amère est une de plus belles surprises de l`hiver. A l`instar de "Magnolia", le film suit les destinés tragi-comiques d`une dizaine de personnages aussi perdus qu`attachants, dans une Californie obsedée par le sexe et l`argent. Ils sont pour la plupart des musiciens fauchés, comme ce Don Juan vieillissant (Michael De Barres), qui aurait préférer de courir après des filles adolescentes, mais qui se voit forcé de coucher avec sa riche productrice nymphomane (Beverly D`Angelo). Ou encore cette femme de chambre, rêvant d`une grande carrière de chanteuse, qui séduit un producteur des disques, qui est aussi...le petit-ami de sa patronne. Soyez-en sûrs : on s'amuse bien en regardant ce petit film très réussit, débordant d'ironie et de sarcasme.
Tequila Body Shots (2000) **
Directed by Tony Shyu. With Joey Lawrence, Dru Mouser and Nathan Anderson. Horny American teenagers are celebrating Halloween in a small Mexican hamlet, when suddenly... a ghost of a jealous Mexican officer emerges from Hell and kidnaps one of the girls. This entertaining, but terminally weird updating of the Orpheus and Eurydice legend seems oddly inspired by From Dusk Till Dawn - another Chicano-flavored mind-twisting hybrid of several incompatible genres.
Très déroutante, mais toujours divertissante, c’est une comédie hybride qui s’adresse surtout aux adolescents. L’action se déroule dans une petite village méxicain, où plusieurs jeunes étudiants américains célebrent la fête de l’Halloween. Une potion magique permet à notre héros d’entendre les pensés des jeunes filles qu’il courtise. Malheureusement, le fantôme d’un officier mexicain jaloux surgisse de l’Enfer et enleve sa bien-aimée. Il lui faut donc partir l’au-déla pour délivrer la jeune fille des griffes de la Mort... Imaginer un peu “Orphé et Euridice” (ou “La Belle au Bois Dormant”) mélangée avec “Beverly Hills 90201” et vous aurez une petite idée des confusions thématiques de cet oeuvre disjointe, mais unique dans son genre.
Très déroutante, mais toujours divertissante, c’est une comédie hybride qui s’adresse surtout aux adolescents. L’action se déroule dans une petite village méxicain, où plusieurs jeunes étudiants américains célebrent la fête de l’Halloween. Une potion magique permet à notre héros d’entendre les pensés des jeunes filles qu’il courtise. Malheureusement, le fantôme d’un officier mexicain jaloux surgisse de l’Enfer et enleve sa bien-aimée. Il lui faut donc partir l’au-déla pour délivrer la jeune fille des griffes de la Mort... Imaginer un peu “Orphé et Euridice” (ou “La Belle au Bois Dormant”) mélangée avec “Beverly Hills 90201” et vous aurez une petite idée des confusions thématiques de cet oeuvre disjointe, mais unique dans son genre.
U-571 (2000) **
Drame de guerre de Jonathan Mostow. Avec Matthew McConaughey, Bill Paxton, Harvey Keitel, Jake Weber et David Keith. Avec “U-571”, Jonathan Mostow (Breakdown), présente un drame de guerre excitant et très efficace, dans lequel l’equipage d’un sous-marin américain joue au “chat et souris” avec la Kriegsmarine allemande au milieu de l’Océan Atlantique. Nos héros, qui réussissent de s’emparer d’un U-Boat nazi (et surtout de son machine l'encryptage ulta-secrète, la fameuse Enigme), doivent par la suite livrer un bataille sans merci à un puissant vaisseau ennemi. Le thème principal de ce film est la reconaissance de l’heroïsme et l’honneur des soldats américaines pendant la Seconde Guerre Mondiale. Ce sujet n’est guère novateur dans le cinéma hollywoodien (on l’a vu récemment dans Saving Private Ryan), mais il semble flatter certaines préoccupations et psychoses actuelles.
Virgin Suicides (2000) **
Very well made, but extremely depressing film about five sisters. Sophia Coppola's film debut. **
What Planet Are You From? (2000) **
Shandling plays an alien sent down to Earth in order to impregnate a woman and conquer the universe. Armed with corny pick-up lines like "You smell great" and "Your shoes are stylish", he tries to get laid the moment he lands on Earth and is very surprised when his forward advances are rebuffed. While uneven and somewhat unfocused, this high-concept situation comedy actually has something interesting to say about our mating rituals, offering a witty and clever exploration of male-female dynamics.
Comédie de Mike Nichols. Avec Garry Shandling, Annette Bening, Greg Kinnear, Linda Fiorentino et John Goodman. Garry Shandling (The Larry Sanders Show) joue un extra-terrestre envoyé sur Terre pour séduire une femme humaine et avoir un enfant avec elle. Armé des compliments bébêtes dans le genre "vous sentez bien" et "vos chaussures sont élégantes", il est très surpris quand ses avances sont repoussées par toutes les femmes qu’il rencontre. Finalement, il choisit une agente immobiliere névrotique (Annette Bening, qui réprend littéralement son rôle dans American Beauty). Mais elle refuse d'avoir les relations sexuelles avant qu'elle soit mariée... Bien qu’inégale, cette comédie a réellement quelque chose d’intéressant à dire au sujet de relations homme-femme. C’est aussi une satire réussie de moeurs contemporains.
Comédie de Mike Nichols. Avec Garry Shandling, Annette Bening, Greg Kinnear, Linda Fiorentino et John Goodman. Garry Shandling (The Larry Sanders Show) joue un extra-terrestre envoyé sur Terre pour séduire une femme humaine et avoir un enfant avec elle. Armé des compliments bébêtes dans le genre "vous sentez bien" et "vos chaussures sont élégantes", il est très surpris quand ses avances sont repoussées par toutes les femmes qu’il rencontre. Finalement, il choisit une agente immobiliere névrotique (Annette Bening, qui réprend littéralement son rôle dans American Beauty). Mais elle refuse d'avoir les relations sexuelles avant qu'elle soit mariée... Bien qu’inégale, cette comédie a réellement quelque chose d’intéressant à dire au sujet de relations homme-femme. C’est aussi une satire réussie de moeurs contemporains.
What Women Want (2000) **
Directed by Nancy Meyers. With Mel Gibson, Helen Hunt and Marisa Tomei. The world’s greatest mystery is finally revealed in this jazzy little comedy about a hopeless womanizer (Gibson) who becomes endowed with the ability to hear women's thoughts. The film milks this high concept idea for all it’s worth, and nicely succeeds at poking fun at both sexes’s insecurities about one another. Loaded with songs by Cole Porter and Jerome Kern, this romantic comedy has a charmingly retro feel.
Where The Heart Is (2000) **
Charming film about a pregnant girl (Nathalie Portman) abandoned by her boyfriend at a Wal-Mart.
Wonder Boys (2000) **
A Pittsburg university professor (Douglas) gets in all sorts of scraps because of a student (Maguire). The screwball plot involves a stolen dress (once owned by Marilyn Monroe), a dead dog, a pregnant college chancellor (McDormand), a stolen car and two manuscripts. At first, this fast-paced black comedy about mid-life crisis looks almost as good as American Beauty. But ultimately, it degenerates into a shapeless (albeit extremely entertaining) mess.
Comédie de Curtis Hanson. Avec Michael Douglas, Katie Holmes, Frances McDormand, Robert Downey Jr, et Tobey Maguire. Un professeur d'université de Pittsburgh (Michael Douglas, remarquable) a beaucoup d’ennuis à cause d'un étudiant excentrique (Tobey Maguire, cynique et mélancholique). Curtis Hanson (L.A.Confidential) a décidé enfin de réaliser une farce loufoque, et le résultat est...plutôt satisfaisant. L’intrigue tourne autour d’une robe volée (possédée jadis par Marilyn Monroe), d’un chien mort, et d’une Frances McDormand encore une fois enceinte (comme elle l’était dans Fargo) . Au début, cette comédie noire au rhytme très rapide semble presque aussi rigoreuse que American Beauty. Mais, en fin de compte, elle dégénère, pour ainsi dire, vers une sorte de désordre fascinante et divertissante.
Comédie de Curtis Hanson. Avec Michael Douglas, Katie Holmes, Frances McDormand, Robert Downey Jr, et Tobey Maguire. Un professeur d'université de Pittsburgh (Michael Douglas, remarquable) a beaucoup d’ennuis à cause d'un étudiant excentrique (Tobey Maguire, cynique et mélancholique). Curtis Hanson (L.A.Confidential) a décidé enfin de réaliser une farce loufoque, et le résultat est...plutôt satisfaisant. L’intrigue tourne autour d’une robe volée (possédée jadis par Marilyn Monroe), d’un chien mort, et d’une Frances McDormand encore une fois enceinte (comme elle l’était dans Fargo) . Au début, cette comédie noire au rhytme très rapide semble presque aussi rigoreuse que American Beauty. Mais, en fin de compte, elle dégénère, pour ainsi dire, vers une sorte de désordre fascinante et divertissante.
Liberty Heights (2000) **
Confronting the issues of race, class and religion, it's a portait of an era (the mid-50's) and a city (Baltimore) as seen through the eyes of a Jewish family. The older son (Brody) falls in love with a WASP princess, the father (Mantegna) has serious legal problems and the mother (Neuwirth) almost faints when her younger son (Foster) publicly kisses a "colored" girl. Rich and complex, it's the latest of Levinson's nostalgia-filled Jewish Baltimore sagas like "Diner", "Tin Men" and "Avalon".
Drame social de Barry Levinson (Wag The Dog, Rain Man). Avec Adrien Brody, Ben Foster, Joe Mantegna, Bebe Neuwirth, Carolyn Murphy. Tout comme "Sunshine", voilà une autre saga d'une famille juive confrontée aux problemes raciaux et sociaux de leur époque. Mais cette fois-ci, l'action se déroule à Baltimore dans les années 50...et par consequent, le communisme et la nazisme se voient remplacer par des problèmes un peu moins graves: l'integration scolaires des enfants noirs, le snobisme et les rivalités entres les differentes groupes ethniques. Comme la plupart des oeuvres de Barry Levinson, Liberty Heights répresente la symbiose d'une ambitieuse fresque sociale et d'un drame psychologique très intime. C'est le quatrième volet de la série "baltimorienne" de Levinson (après "Diner", "Tin Men" et "Avalon")...et encore une fois, la nostalgie, l'humour et l'amertume sont tous au rendez-vous. On dit parfois qu'à Hollywood, on ne fait que des drames violents ou des comédies légères. Mais voici un film americain à la fois memorable, intelligent et complexe.
The Little Vampire (2000) **
Directed by Ulrich Edel. With Jonathan Lipnicki, Richard E. Grant and Rollo Weeks. A watchable Halloween flick about a bunch of lovable vampires who refuse to drink human blood, prefering to suck on cows instead. Lipnicki plays a America boy living in Scotland, who helps them recover a precious gemstone that will make them human again. It’s well-made and moderately entertaining, but only toddlers in diapers are likely to be scared by such inoffensive kiddie horror film.
Love and Basketball (2000) **
Drame de Gina Prince-Bythewood. Avec Omar Epps, Sanaa Lathan, Alfre Woodward, Debbi Morgan et Kyla Pratt. Voilà une très belle histoire d’amour entre deux joueurs de basketball, Quincy et Monica, produit par nul autre que le célèbre Spike Lee (Do The Right Thing). Chalereux et très nuancé, le film mets en scène deux acteurs exceptionnels, Omar Epps et Sanaa Lathan, qui réussissent à créer des personnages aussi remarquables qu’attachants. Depuis leur plus tendre enfance, Quincy et Monica entretiennent une relation d'amitié. Mais une fois grandis, ils sont forcés de choisir entre leur ambitions sportives et leur passions amoureuses. Gina Prince-Bythewood, une jeune cinéaste de grand talent, qui réalise ici son cinquième long métrage, réussit à éviter la plupart des clichés associés à ce genre de films, car il n’est s’agit pas d’un simple drame sportif, mais plutôt d’un veritable poème romantique et emotionel.
Mission To Mars (2000) **
Directed by Brian DaPalma. With Gary Sinise, Tim Robbins, Don Cheadle. DaPalma’s stylistic trademarks - such as his long takes and the bravura camera movements - are nowhere in evidence in this conventionally-directed sci-fi pic, which starts like "Twister" (a sandstorm on Mars), takes a detour into "Apollo 13" territory (a spaceship in peril), and finally settles for a "2001"/"Contact" let’s-explain-all-the-mysteries-of-the-Universe conclusion. Fairly entertaining, but very uneven.
Grosse machine futuriste qui évoque successivement “Apollo 13”, “Twister”, “2001” et “Contact”, le film de Brian DaPalma (“Mission Impossible”) offre un peu de suspense (un vaisseau spacial en détresse), de mystère (le secret de l’origine de la vie sur Terre), et d’action (une tempête de sable sur Mars). Si la première demi-heure est assez ennuyante, et la fin traine trop en longeur, on s’amuse plutôt bien pendant le reste du film. Par contre, la mise-en-scène est extrêmement conventionelle - chose très rare chez ce réalisateur bien connu pour ses mouvements vertigeneuses de la caméra.
Grosse machine futuriste qui évoque successivement “Apollo 13”, “Twister”, “2001” et “Contact”, le film de Brian DaPalma (“Mission Impossible”) offre un peu de suspense (un vaisseau spacial en détresse), de mystère (le secret de l’origine de la vie sur Terre), et d’action (une tempête de sable sur Mars). Si la première demi-heure est assez ennuyante, et la fin traine trop en longeur, on s’amuse plutôt bien pendant le reste du film. Par contre, la mise-en-scène est extrêmement conventionelle - chose très rare chez ce réalisateur bien connu pour ses mouvements vertigeneuses de la caméra.
My Dog Skip (2000) **
Directed by Jay Russell. With Frankie Muniz, Diane Lane and Kevin Bacon. A coming-of-age story set in a little Mississippi town during World War II. A friendless little boy (Muniz, from TV’s Malcolm in the Middle) gets a cute puppy dog and suddenly becomes very popular in school. The film is predictable and very sentimental, but extremely likeable. And while it has been advertised as a toilet-humor comedy for kids, it’s actually a serious work made for adults as well as for children.
Next Friday (2000) **
Directed by Steve Carr. With Ice Cube, Omar Epps and Justin Pierce.
No NAACP Image Awards for this one! Star/producer Ice Cube (playing a South Central slacker visiting his rich cousins in the burbs) seems determined to turns this into an African-American "fart-and-puke" comedy à la Farrelly Brothers. It's gross. It's coarse. And it's quite hilarious, too. So hold your nose and enjoy.
Imaginez “There’s Something About Mary” (en moins drôle) ou “Deuce Bigelow: Male Gigolo” (en plus intelligent), mais avec des acteurs noirs. Qui dit que les minorités n’ont pas droits, elles aussi, aux plaisanteries de mauvais goût et à l’humour “de lavabo” ? Résultat: une autre farce grossière “made in USA” dans laquelle on (rous)péte et (con)jure à volonté, sans aucun souci pour les sensibilités délicates des âmes bien-pensantes. Le héro est un jeune paresseux (Ice Cube), vivant dans un quartier pauvre de Los Angeles, qui débarque un jour chez son oncle richissisme. Mais la banlieu n’est pas aussi tranquille qu’on le pense: les voisins de son oncle s’avérent être des méchants trafiquants de cocaïne...
No NAACP Image Awards for this one! Star/producer Ice Cube (playing a South Central slacker visiting his rich cousins in the burbs) seems determined to turns this into an African-American "fart-and-puke" comedy à la Farrelly Brothers. It's gross. It's coarse. And it's quite hilarious, too. So hold your nose and enjoy.
Imaginez “There’s Something About Mary” (en moins drôle) ou “Deuce Bigelow: Male Gigolo” (en plus intelligent), mais avec des acteurs noirs. Qui dit que les minorités n’ont pas droits, elles aussi, aux plaisanteries de mauvais goût et à l’humour “de lavabo” ? Résultat: une autre farce grossière “made in USA” dans laquelle on (rous)péte et (con)jure à volonté, sans aucun souci pour les sensibilités délicates des âmes bien-pensantes. Le héro est un jeune paresseux (Ice Cube), vivant dans un quartier pauvre de Los Angeles, qui débarque un jour chez son oncle richissisme. Mais la banlieu n’est pas aussi tranquille qu’on le pense: les voisins de son oncle s’avérent être des méchants trafiquants de cocaïne...
The Ninth Gate (2000) **
Un film d’horreur de Roman Polanski. Avec Johnny Depp, Emmanuelle Seigner, Frank Langella, Barbara Jefford et Lena Olin. Un collectionneur mysterieux (Frank Langella) demande à un specialiste (Johnny Depp) de verifier l’autenticité d’un livre satanique. Le film commence fort bien, avec meurtres, magouilles, mystères et manipulations. Et puis, les elements fantastiques prennent le dessus, et The Ninth Gate devient une sorte de remake de Rosemary’s Baby (sans bébé), dans lequel Satan triomphe une fois de plus. A ce glissement d’un cinéaste de talent vers une esthètique standardisée, seuls quelques comédiens opposent une note un peu personnelle - en particulier Frank Langella, qui parvient à communiquer l’authentique frémissement de l’obsession satanique.
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